Scenariusz i reżyseria – André Hübner-Ochodlo
Projekt sceniczny zawierający fragmenty sztuk:
- Friedrich Wolf, „Cyankali”, przekład – Jacek St. Buras
- Bertolt Brecht, „Strach i nędza Trzeciej Rzeszy” (Scena 9: „Niearyjska żona”), przekład – Andrzej Wirth
- Friedrich Schiller, „Intryga i miłość” , przekład – Artur Marya Swinarski
- Heiner Müller, „HamletMaszyna”, „Kwartet”, przekład – Jacek St. Buras
- Wykorzystano songi Bertolta Brechta, do muzyki Kurta Weilla, Hannsa Eislera, Zbigniewa Kosmalskiego, w nowym przekładzie Jacka St. Burasa
Obsada:
- Merteuil – Izabela Gulbierz
- Valmont – Ireneusz Rosiński
- Komentatorzy: Kamila Platta, Marek Richer
- Pianista – Zbigniew Kosmalski
- Kostiumy – Anna Molga
- Realizacja kostiumów: Alina Dobrowolska, Iwona Ostrowska
- Korepetytor muzyczny – Zbigniew Kosmalski
Premiera odbyła się na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie.
Już na powitanie w foyer Teatru Kameralnego w Sopocie wielobarwne i czarno-białe fragmenty scenografii. Brechtowska „Mowa w obronie pokoju” rozpisana na ścianach (na papierze, materiale) po polsku, po niemiecku. „A jednak nic nie pokona, że jest sprawa beznadziejna wspierać rozsądek w walce z jego wrogami”.
Anetta Kruszewska, Gazeta Gdańska
Na scenie Teatru Kameralnego w Sopocie miała miejsce – druga w krótkim czasie – premiera Teatru Atelier. Tytuł, jak i podtytuł brzmi zapewne szokująco. Podobnie szokować może samo przedstawienie.
Ewa Moskalówna, Głos Wybrzeża
(…) „Cyankali” to ciekawy pomysł reżyserski i inscenizatorski André Hübnera Ochodlo (…) Przyciąga uwagę i skupia kompozycja, jej barwa (światło, czerń tła, przeźroczystość kurtyny i srebrzystość sukni, płomienność włosów) – tworzą ciekawy koloryt scenografii.
Anetta Kruszewska, Gazeta Gdańska
Widownia Teatru Atelier – to głównie ludzie młodzi, którym konwencja widowisk nasyconych muzyką i piosenką odpowiada i którzy we wszelkich „eksperymentach” i tzw. Nowoczesności teatru Hübnera odnajdują coś sobie bliskiego. „Cyankali”, które oglądałam w niedziele, tez zgromadziło głównie młodzieżowa widownię (…) przed kasą stał tłum, a o bilety toczono prawdziwe boje.
Anna Jęsiak, Dziennik Bałtycki
Podziwiałam w pewnych momentach nerwy, a także inteligencję i umiejętność panowania nad sobą, które pozwoliły poddać sobie chwilami wrogą i zaszokowana widownię. Przedstawienie zdaje się obiecywać nawiązanie do „Scen z życia małżeńskiego” Bergmana albo też – secesyjne smaczki. Zestawienie tekstów (o którym informuje program) jest niezwykle i w samym zamyśle z pewnością obrazoburcze. Pomyślny tylko – od Schillera do Brechta! Odbiorcy, którzy nie rozpoznają fragmentów tekstów i nie mogą w pełni ocenić rozmiaru szoku estetycznego, jak proponuje nam autor przedstawienia, muszą się poczuć zaniepokojeni lub zgoła dotknięci. André Hübner Ochodlo proponuje nam bowiem, w pełni świadome, poetykę zgrzytów, dysonansów, przeskakiwania tonacji nastrojów.
Tu brawura dla czwórki młodych aktorów: Izabeli Gulbierz, Ireneusza Rosińskiego, Kamili Platty i Marka Richtera. Ta czwórka w „Cyankali. Scenach z życia kobiet” nawiązuje znakomity kontakt z publicznością.
Ewa Moskalówna, Głos Wybrzeża