Scenariusz i reżyseria – André Hübner-Ochodlo

Projekt sceniczny zawierający fragmenty sztuk:

  • Friedrich Wolf, „Cyankali”, przekład – Jacek St. Buras
  • Bertolt Brecht, Strach i nędza Trzeciej Rzeszy” (Scena 9: Niearyjska żona), przekład – Andrzej Wirth
  • Friedrich Schiller, Intryga i miłość , przekład – Artur Marya Swinarski
  • Heiner Müller, HamletMaszyna, „Kwartet, przekład – Jacek St. Buras
  • Wykorzystano songi Bertolta Brechta, do muzyki Kurta Weilla, Hannsa Eislera, Zbigniewa Kosmalskiego, w nowym przekładzie Jacka St. Burasa

Obsada:

  • Merteuil – Izabela Gulbierz
  • Valmont – Ireneusz Rosiński
  • Komentatorzy: Kamila Platta, Marek Richer
  • Pianista – Zbigniew Kosmalski
  • Kostiumy – Anna Molga
  • Realizacja kostiumów: Alina Dobrowolska, Iwona Ostrowska
  • Korepetytor muzyczny – Zbigniew Kosmalski

Premiera odbyła się na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie.

Już na powitanie w foyer Teatru Kameralnego w Sopocie wielobarwne i czarno-białe fragmenty scenografii. Brechtowska Mowa w obronie pokoju” rozpisana na ścianach (na papierze, materiale) po polsku, po niemiecku. A jednak nic nie pokona, że jest sprawa beznadziejna wspierać rozsądek w walce z jego wrogami.

Anetta Kruszewska, Gazeta Gdańska

Na scenie Teatru Kameralnego w Sopocie miała miejsce druga w krótkim czasie premiera Teatru Atelier. Tytuł, jak i podtytuł brzmi zapewne szokująco. Podobnie szokować może samo przedstawienie.

Ewa Moskalówna, Głos Wybrzeża

(…) Cyankali to ciekawy pomysł reżyserski i inscenizatorski André Hübnera Ochodlo (…) Przyciąga uwagę i skupia kompozycja, jej barwa (światło, czerń tła, przeźroczystość kurtyny i srebrzystość sukni, płomienność włosów) – tworzą ciekawy koloryt scenografii.

Anetta Kruszewska, Gazeta Gdańska

Widownia Teatru Atelier – to głównie ludzie młodzi, którym konwencja widowisk nasyconych muzyką i piosenką odpowiada i którzy we wszelkich eksperymentach i tzw. Nowoczesności teatru Hübnera odnajdują coś sobie bliskiego. Cyankali, które oglądałam w niedziele, tez zgromadziło głównie młodzieżowa widownię (…) przed kasą stał tłum, a o bilety toczono prawdziwe boje.

Anna Jęsiak, Dziennik Bałtycki

Podziwiałam w pewnych momentach nerwy, a także inteligencję i umiejętność panowania nad sobą, które pozwoliły poddać sobie chwilami wrogą i zaszokowana widownię. Przedstawienie zdaje się obiecywać nawiązanie do Scen z życia małżeńskiego” Bergmana albo też – secesyjne smaczki. Zestawienie tekstów (o którym informuje program) jest niezwykle i w samym zamyśle z pewnością obrazoburcze. Pomyślny tylko – od Schillera do Brechta! Odbiorcy, którzy nie rozpoznają fragmentów tekstów i nie mogą w pełni ocenić rozmiaru szoku estetycznego, jak proponuje nam autor przedstawienia, muszą się poczuć zaniepokojeni lub zgoła dotknięci. André Hübner Ochodlo proponuje nam bowiem, w pełni świadome, poetykę zgrzytów, dysonansów, przeskakiwania tonacji nastrojów.

Tu brawura dla czwórki młodych aktorów: Izabeli Gulbierz, Ireneusza Rosińskiego, Kamili Platty i Marka Richtera. Ta czwórka w „Cyankali. Scenach z życia kobiet” nawiązuje znakomity kontakt z publicznością.

Ewa Moskalówna, Głos Wybrzeża