Reżyseria i scenografia - André Hübner-Ochodlo
Tłumaczenie - Jan Gondowicz
Tłumaczenie wierszy: W. Wysockiego - Franciszek Apanowicz, Stanisław Ulaszek
Muzyka: Leszek Możdżer, Zbigniew Łowżył
Obsada:
Losza - Gienadij Mitnik
Kumpel - Włodzimierz Ciborowski
Żona Loszy - Maria Ciunelis
Polina - Paulina Kinaszewska
Kriszna - Łukasz Lewandowski
Starucha - Teresa Budzisz - Krzyżanowska
Odek - Jerzy Łapiński
Kostiumy - Anna Molga
Współpraca - Helga Kumper
Realizacja kostiumów - Tatiana Brzyska
Realizacja filmów - Wojciech Ostrowski, Piotr Mazurkiewicz, Tadeusz Wasiński, Witosław Bociąg, Maciej Płocharski,
Charakteryzacja - Iza Kozłowska |
Wystawiając "Archeologię" Aleksieja Szipienki, sopocki Teatr Atelier próbuje zajrzeć w głąb rosyjskiej duszy. Z próby tej rodzi się historia współczesnych pielgrzymów, którzy opuścili swoje jałowe ziemie w poszukiwaniu mitycznego źródła życia (...)
Hübner - Ochodlo (...) włącza do przedstawienia filmową projekcję, by uczynić miejscem akcji także świadomość protagonisty, który produkuje rozmaite historie z udziałem pozostałych bohaterów. Na ekranie oglądamy zatem to, co kiełkuje w gorączkującej głowie Loszy, usiłującego złożyć swoje życie z fragmentów gotowych scenariuszy. W ten sposób w spektaklu przenikają się rzeczywistości o różnych poziomach realności. Joanna Chojka, Tygodnik Powszechny
(...) "Archeologia" Szipienki jest pierwszą sztuką tego autora wystawioną w Polsce. Zaistniała w ciekawy sposób, dzięki inscenizacji André Ochodlo, w całości wpisując się w magię sopockiego Teatru Atelier. (...) Mitnik poraża siłą aktorskiej ekspresji, prawie rozpaczliwą determinacją człowieka zawieszonego na skraju przepaści. Nadaje swojej postaci niespotykaną intensywność istnienia na scenie, wzbudza emocje, wyzwala niemal stan bolesnego niepokoju , poczucia absurdu egzystencji. Partneruje mu Maria Ciunelis jako Żona, nie ustępując na krok, nie zwalniając rytmu ani obniżając stopnia zbudowanego napięcia.
Małgorzata Szum, Didaskalia
Przedstawienie Hübnera - Ochodlo jest przede wszystkim popisem gry doskonałych aktorów. W rolę Staruchy wciela się Teresa Budzisz - Krzyżanowska, jej syna Odka - Jerzy Łapiński. Ten duet daje pokaz znakomitego aktorstwa w tak trudnym gatunku, jakim jest tragikomedia, gdzie emocje oscylują na przeciwległych brzegach dobrego smaku. Gienadij Mitnik z moskiewskiego Teatru im. Stanisławskiego, odkryty dla "Atelier" przez reżysera, gra z rosyjską wyrazistością, doskonale sprawny, wypada znakomicie (...). Przedstawienie w całości (...) mieści się dokładnie w poetyce uprawianej dotąd przez André Hübnera - Ochodlo w Teatrze Atelier. Egzystencjonalne pytania, ekstremalne uczucia, tchnienie śmierci i spraw ostatecznych są tutaj zawsze obecne. Dorota Sobieniecka, Głos Wybrzeża
Dzięki wykorzystaniu techniki wideo proces przechodzenia postaci sztuki z rzeczywistości do rzeczywistości zyskał wyrazistość i czytelność, nieosiągalną w inny sposób. "Archeologia" to najtrudniejsza robota reżyserska Ochodla. I zarazem jego największe osiągnięcie.
Gienadij Mitnik (...) przeżywa i gra tak, jakby od jego gry miał zależeć jeśli nie los świata, to przynajmniej zgromadzonej w teatrze widowni. Tadeusz Skutnik, Dziennik Bałtycki
Mamy w niej interesująco nakreśloną galerię barwnych postaci. U każdej łatwo zaobserwować rozdźwięk między wyobrażeniem a rzeczywistością. (...)
W jej (Teresy Budzisz - Krzyżanowskiej) wykonaniu postać ta (Starucha), w porównaniu z książkowym pierwowzorem, nabrała pewnej szlachetności. Znakomita aktorka wyposażyła swoją bohaterkę także w pewną dozę autoironii. Jest w tej roli coś z Witkacowskiej Matki i Różewiczowskiej Starej Kobiety.
Jan Bończa - Szabłowski, Rzeczpospolita
|