Najsłynniejszy żydowski western, brawurowo zagrany i przygotowany przez czeski Teatr ARENA z Ostrawy.

  „Biały człowiek i Czerwona twarz”

 Teatr Komorní Scéna Aréna Ostrava

  • Autor – George Tabori
  • Tłumaczenie na język czeski – Josef Balvín
  • Reżyseria – André Hübner – Ochodlo
  • Scenografia – André Hübner – Ochodlo
  • Kostiumy – Marta Roszkopfová
  • Muzyka – Adam Žuchowski
  • Dramaturgia – Tomáš Vůjtek
  • Inspicjent – Lucie Finková
  • Suflerka – Kamila Holaňová
  • Światło – Václav Honč   
  • Dźwięk – Tomáš Špirka

Obsada:

  • Weisman (Bílý Muž ) – Marek Cisovský
  • Ruth – Pavla Dostálová
  • Rudá tvář (Czerwona Twarz) – Petr Panzenberger
  • Myśliwy – Vladislav Georgiev
  • Osioł – Petr Panzenberger
  • Sęp – Vladislav Georgiev

Kto jest w gorszej sytuacji, Żyd czy Indianin? Pojedynek outsiderów historii sędziuje niedorozwinięta Ruth. Kibicuje Sęp. Czy wygra ten, kto lepiej się skarży, czy ten, kto odkryje zło również w sobie? Teatr Atelier zaprasza na jedyny w swoim rodzaju „żydowski western” George\’a Taboriego w wydaniu czeskiego Teatru Arena z Ostrawy.

Gdzieś w Górach Skalistych spotykają się Indianin i Żyd, którzy licytują się o to, którego z nich los bardziej doświadczył. Tabori – wybitny reżyser i dramaturg, kreator i prześmiewca, który śnił po węgiersku, pisał po angielsku, a uchodził za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli teatru niemieckiego stworzył piękną, groteskową, absurdalną w iście beckettowskim stylu przypowieść o człowieku.

GEORGE TABORI – węgierski Żyd urodzony w Budapeszcie. Pracował jako czyściciel popielniczek w jednym z berlińskich hoteli, korespondent zagraniczny, dziennikarz. Przyjaciel Bertolta Brechta i Grety Garbo. Genialny dramaturg i reżyser. Autor scenariuszy do filmów Alfreda Hitchcocka. Skandalista i prowokator. Twierdził, że SZTUKA – sama w sobie – jest niestrawna, tkwi w gardle, jest niejako do wyrzygania

Westernu nie powinno się właściwie nigdy parodiować, jego świętych rytuałów, jego legend, całej tej mitologii. Western jest być może jedyną autentyczną rzeczą, jaka wyszła z Hollywoodu. Jest to gatunek filmowy, ale także gatunek literacki.(…) Zawsze chodzi w nich o dobro i zło, i walczy się o sprawiedliwość. Kowboj jest bohaterem pozytywnym, zawsze wie, co trzeba zrobić, co jest słuszne, a co błędne, i zawsze jest sam wobec całego świata… (…) Walki odbywają się bez użycia spluwy. Ale również w nich dochodzi jednak do tego, co nazywam „High Noon”. (fragment wywiadu z George\’em Taborim; przedrukowano z biuletynu Lato teatralne. Sopot 1994).

Terminy spektakli:

  • 28.08.2015 – spektakl zamknięty
  • 29.08.2015