Logo Teatru Atelier
Deklaracja dostępności     Wersja dostosowana       
Hamlet Maszyna - reż. André Hübner-Ochodlo

Reżyseria i scenografia - André Hübner-Ochodlo 
Przekład - Jacek St. Buras
Obsada:
Hamlet- Ireneusz Rosiński
Ofelia - Celina Muza (gościnnie)
Matka Hamleta - Izabela Gulbierz
Suflerka - Kamila Platta
Horacy - Marek Richter
Widmo - Claudiusza - Jarosław Dąbrowskiego (gościnnie)
Współpraca: Susanna Schultz, Otomar Wagner

Premiera odbyła się w Klubie ŻAK w Gdańsku.

Byłem Hamletem. Stałem na brzegu i rozmawiałem z morzem PLEPLE, z tyłu za mną ruiny Europy. Bicie w dzwony rozpoczął pogrzeb męża stanu, morderca w parze z wdową, krokiem defiladowym za trumną Dostojnego Ścierwa szli radcy, wyjąć w nędznej opłaconej żałobie (...)
Zatrzymałem kondukt, podważyłem wieko trumny mieczem, przy czym pękła klinga, tępym kikutem wreszcie się udało i rozdzieliłem martwego rodzica CIAŁO LUBI ŁĄCZYĆ SIĘ Z CIAŁEM pomiędzy otaczających mnie nędzarzy. Żałoba przerodziła się w wesele, wesele przeszło w mlaskanie, na pustej trumnie morderca stanowił wdowę POMÓC CI WEJŚĆ WUJU SZERZEJ NOGI MAMO. Położyłem się na ziemi i słucham, jak świat krąży po orbicie pośród miarowo postępującego rozkładu.
Heiner Müller, HamletMaszyna

"HamletMaszyna", być może najgłośniejszy i najczęściej na świecie wystawiany utwór pisarza. To krótkie, zaledwie kilkustronicowe dziełko owocowało wielogodzinnymi przedstawieniami, angażującymi ogromne środki finansowe i obrastającymi kolejnymi interpretacjami (...) Jeśli dodamy do tego, iż cała właściwie twórczość Müllera jest obsesyjną wizją świata w stanie chaosu i rozpadu, porażonego aktami zbrodni, seksualnej przemocy, kazirodztwa, kanibalizmu, aktami ekstremalnymi w swym okrucieństwie i nihilizmie, trudno się dziwić, iż zyska Müller, obok opinii awangardzisty i eksperymentatora, również etykietkę skandalisty. Władysław Zawistowski, Autograf 1/90

Własną sztukę opartą na motywie szekspirowskim zamknął Müller na ośmiu stronach, dając, jak twierdz "esencję Hamletowej tragedii". Ten wariant tematu Hamleta rodzi się w państwie socjalistycznym po śmierci Stalina; jest historią syna zapewne dygnitarza państwowego, który umarł w przykrych okolicznościach, a później otrzymał pogrzeb państwowy, a może jest to Hamlet-Węgier po roku 1956. Historia współczesna, jak twierdzi autor, sama dostarczała mu substancji dialogu, samokrytykę intelektualisty, uwikłanie postaci. Dała szansę artykulacji nieszczęścia, które jednakowoż da się przekroczyć. Andrzej Żurowski, Autograf 1/90

(...) spektakl wywołał na dwóch pokazach przedpremierowych w klubie "Żak" bardzo kontrowersyjne opinie i wyzwolił spontaniczne reakcje publiczności.
(...) Scenografia składa się z wanny - tam głownie przesiaduje aktor grający Hamleta (...) Palą się znicze. Na kupce dzieł Lenina stoi emaliowany nocnik. Na ścianie portret kobiety oświetlony kolorowymi żarówkami. Dorota Sobieniecka, Głos Wybrzeża
 

MECENAS TEATRU Patronat Sponsor srebrny
orlen logo Sopot logo Srebrny logo
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej

Al. Mamuszki 2
81-718 Sopot
e-mail: teatr-atelier@teatratelier.pl
tel./fax. (058) 550 10 01
Fundacja Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej

NIP 5851467315
KRS000477093
konto bankowe
PL 02 2490 0005 0000 4530 5379 4015


Dane osobowe
Zgłoś błąd na stronie
Mapa strony
Dla mediów


(C) Copyright 2021 Teatr Atelier