Logo Teatru Atelier
Deklaracja dostępności     Wersja podstawowa      
Biały człowiek i Czerwona twarz - (George Tabori) - reż. André Hübner-Ochodlo

 Najsłynniejszy żydowski western, brawurowo zagrany i przygotowany przez czeski Teatr ARENA z Ostrawy.

  „Biały człowiek i Czerwona twarz”

 Teatr Komorní Scéna Aréna Ostrava

 

Autor - George Tabori

Tłumaczenie na język czeski - Josef Balvín

Reżyseria - André Hübner - Ochodlo

Scenografia - André Hübner - Ochodlo

Kostiumy - Marta Roszkopfová

Muzyka - Adam Žuchowski

Dramaturgia - Tomáš Vůjtek

Inspicjent - Lucie Finková

Suflerka - Kamila Holaňová

Światło - Václav Honč   

Dźwięk - Tomáš Špirka

 

 

 

Obsada

 

Weisman (Bílý Muž ) - Marek Cisovský

Ruth - Pavla Dostálová

Rudá tvář (Czerwona Twarz) - Petr Panzenberger

Myśliwy - Vladislav Georgiev

Osioł - Petr Panzenberger

Sęp - Vladislav Georgiev

 

 

WEISMAN I CZERWONA TWARZ

(Weisman és a Rézboru)

ŻYDOWSKI WESTERN

 

Kto jest w gorszej sytuacji, Żyd czy Indianin? Pojedynek outsiderów historii sędziuje niedorozwinięta Ruth. Kibicuje Sęp. Czy wygra ten, kto lepiej się skarży, czy ten, kto odkryje zło również w sobie? Teatr Atelier zaprasza na jedyny w swoim rodzaju "żydowski western" George\'a Taboriego w wydaniu czeskiego Teatru Arena z Ostrawy.

Gdzieś w Górach Skalistych spotykają się Indianin i Żyd, którzy licytują się o to, którego z nich los bardziej doświadczył. Tabori – wybitny reżyser i dramaturg, kreator i prześmiewca, który śnił po węgiersku, pisał po angielsku, a uchodził za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli teatru niemieckiego stworzył piękną, groteskową, absurdalną w iście beckettowskim stylu przypowieść o człowieku.

 

GEORGE TABORI – węgierski Żyd urodzony w Budapeszcie. Pracował jako czyściciel popielniczek w jednym z berlińskich hoteli, korespondent zagraniczny, dziennikarz. Przyjaciel Bertolta Brechta i Grety Garbo. Genialny dramaturg i reżyser. Autor scenariuszy do filmów Alfreda Hitchcocka. Skandalista i prowokator. Twierdził, że SZTUKA – sama w sobie – jest niestrawna, tkwi w gardle, jest niejako do wyrzygania

 Westernu nie powinno się właściwie nigdy parodiować, jego świętych rytuałów, jego legend, całej tej mitologii. Western jest być może jedyną autentyczną rzeczą, jaka wyszła z Hollywoodu. Jest to gatunek filmowy, ale także gatunek literacki.(…) Zawsze chodzi w nich o dobro i zło, i walczy się o sprawiedliwość. Kowboj jest bohaterem pozytywnym, zawsze wie, co trzeba zrobić, co jest słuszne, a co błędne, i zawsze jest sam wobec całego świata... (...) Walki odbywają się bez użycia spluwy. Ale również w nich dochodzi jednak do tego, co nazywam „High Noon”. (fragment wywiadu z George\'em Taborim; przedrukowano z biuletynu Lato teatralne. Sopot 1994)

 

 

spektakl w j. czeskim

MECENAS TEATRU Patronat Sponsor srebrny
orlen logo Sopot logo Srebrny logo
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej

Al. Mamuszki 2
81-718 Sopot
e-mail: teatr-atelier@teatratelier.pl
tel./fax. (058) 550 10 01
Fundacja Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej

NIP 5851467315
KRS000477093
konto bankowe
PL 02 2490 0005 0000 4530 5379 4015


Dane osobowe
Zgłoś błąd na stronie
Mapa strony
Dla mediów


(C) Copyright 2021 Teatr Atelier