Logo Teatru Atelier
Deklaracja dostępności     Wersja dostosowana       
Mirosław Czyżykiewicz – promocja płyty: Ma chèrie

 Do odbiorcy muzy Mirosława Czyżykiewicza trafia jego najnowsza płyta Ma Chérie. Piszę muzy, gdyż to słowo najlepiej oddaje święty związek poezji i muzyki, słowa i śpiewaka. Najważniejszym odcieniem tego związku jest nastawienie Czyżykiewicza do słowa w sztuce poezji, które bierze pod język i smakuje, które przykłada do ucha jak muszlę, jakby w ten sposób chciał poznać, czy jest ono jadalne i słyszalne. Ma Chérie jest więc hołdem złożonym Szekspirowi, Norwidowi, Mandelsztamowi, Broniewskiemu, Różewiczowi, Herbertowi, Woroszylskiemu, Brodskiemu (obecnemu na wszystkich płytach barda), Barańczakowi Kaczmarskiemu oraz mistrzom piosenki literackiej. Jest też zarazem szkołą czytania poezji, interpretowania i przekładania na muzykę.  

Czyżykiewicz należy do niewielkiej części rodziny artystów, która nie odcina kuponów od tego, co już w sztuce dokonała, co zostało przez rynek wchłonięte i oswojone, przeciwnie, stara się wciąż być w drodze, rozglądać się i poszukiwać, snuć własną opowieść. Nie szkodzi, że tej opowieści służą wiersze innych poetów, zaprzyjaźniał się z nimi dostatecznie długo, aby mógł je ukochać jak swoje, nadać muzyczny kontur i zatrzymać 

w nim swój metafizyczny oraz artystyczny gest. Dlatego ta płyta niepodobna jest do poprzednich, ma własną wymowę i przesłanie wzięte od Norwida, jednego z patronów współczesnej dykcji poetyckiej: „Z rzeczy świata tego zostaną tylko dwie/ Dwie tylko: poezja i dobroć... i więcej nic...”. 
Ma Chérie można słuchać i widzieć (w wyobraźni) jak teatralne przedstawienie, gdzie na pierwszy plan wybija się nie tylko piosenka, ale również gra światła, ruch gestu, taniec 
a nawet pantomima, pauza. Bard z Gorlic czyni to przedstawienie pod względem stylistycznym nader różnorodnym, słyszymy w nim przytup, przyśpiewkę, walczyka, kantatę, klasyczną piosenkę literacką, brzmienia rockowe, celtyckie. W warstwie uczuciowej również wiele się dzieje, wybrzmiewa ona poważnie i śmiesznie, dramatycznie i groteskowo, dostojnie i ironicznie, sielsko i makabrycznie, ceremonialnie i naturalnie. 
 
Z powodzeniem tę płytę można  także odczytywać jako misję przenoszenia wielkiej poezji na teren kultury popularnej, misję podszytą wiarą w to, że poezja potrafi zmieniać jednostki, sprawiać, że stają się rozumniejsze i lepsze. 
 I jeszcze inaczej: przypominają mi się słowa poety Sławomira Matusza: - „W ruinach wszechświata ktoś nuci piosenkę”. Obojętnie, co stanie się z twoim i moim światem, jak głęboko zapadnie się jego konstrukcja religijna i filozoficzna, etyczna i estetyczna, zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie śpiewał w jego gruzach piosenkę zaklinającą to, co ocalało, a co pozostaje dla nas najcenniejszym, na co chcielibyśmy chuchać do końca swoich dni, szeptać 
i nucić ma chérie. Tym kimś mógłby być Mirosław Czyżykiewicz
Wojciech Kass
 
MECENAS TEATRU Patronat Sponsor srebrny
orlen logo Sopot logo Srebrny logo
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej

Al. Mamuszki 2
81-718 Sopot
e-mail: teatr-atelier@teatratelier.pl
tel./fax. (058) 550 10 01
Fundacja Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej

NIP 5851467315
KRS000477093
konto bankowe
PL 02 2490 0005 0000 4530 5379 4015


Dane osobowe
Zgłoś błąd na stronie
Mapa strony
Dla mediów


(C) Copyright 2021 Teatr Atelier