Logo Teatru Atelier
Deklaracja dostępności     Wersja dostosowana       
Południe (Julien Green) - reż. Ryszard Ronczewski

Reżyseria - Ryszard Ronczewski
Przekład - Izabela Rogozińska
Adaptacja: Ryszard Ronczewski, André Hübner-Ochodlo 
Opracowanie muzyczne na podstawie zbioru The Folk Songs of North America Alana Lomaxa - Jerzy Szarafiński
Wokal - Chór Akademii Muzycznej w Gdańsku im. Tadeusza Tylewskiego pod dyrekcją Jerzego Szarafińskiego
Instrumenty perkusyjne - Piotr Sutt
Obsada:
Jan Wiczewski - André Hübner-Ochodlo 
Mrs. Strong - Alina Lipnicka
Regina - Izabela Orkisz
Angelina - Izabela Gulbierz
Jimmy - Piotr Gulbierz
Erik Mac Clure - Marek Richter
Kostiumy - Helga Kumper

Premiera odbyła się w Teatrze Miniatura w Gdańsku.

Napisałem tę sztukę, by wiedzieć, co jest "wewnątrz". Praca poszukiwacza, wszystko ze wszystkim. I odkryłem, że samotność wyznacza ten dramatyczny manewr, że każda osoba umiera z samotności, że bohater, uniesiony przez los, nie może uniknąć pociągu niemożliwej miłości. Wszyscy są ofiarami prowadzonymi przez to do zagłady, tylko dwóch poznaje tajemnicę swego przeznaczenia.
"Być przerażonym, że się kocha, to co się kocha..." To zdanie Paula Valery jest prawdziwym streszczeniem mojej sztuki.
Każdy z nas żyje świecie swoich snów jak w kuli, która jest tak delikatna jak bańka mydlana, a te kule obracają się w nieustającym, lekkim ruchu wokół siebie i nigdy się nie stykają. Na tym polega cud.
Powiedziano mi, że moje postacie robią sobie na scenie poufne zwierzenia, podczas gdy dzieli odległość co najmniej pięciu metrów.Takiej właśnie tonacji poszukiwałem.
Oczyszczanie najbezpieczniejszej namiętności poprzez błyskawiczne uwolnienie się od niej. Taką definicję tragedii daje Arystoteles i nie sądzę, abym mógł znaleźć lepsze podsumowanie mojej sztuki.
Kiedy porucznik Wiczewski dojrzał przed sobą na tle wiosennego nieba młodego Erika Mac Clure\'a, ubranego na czarno, pojął w kilku sekundach, że jego los rozstrzygnął się na zawsze i że go nie zmieni. Siła, która przyciągała go do tego człowieka, jest czymś daleko większym, niż mógłby być zwykły pociąg fizyczny, i dramatu nie można całkowicie umiejscowić w pożądaniu zmysłowym. Miłość o którą tu chodzi, jest w istocie wznioślejszą od pożądania; jest to miłość tak silna jak śmierć (...) Dramatem porucznika Wiczewskiego jest to, że zderza się z osobą, która w jakiś niewidoczny sposób jest niewiedzą i niewinnością." Julien Green

 

Mała scena Teatru Miniatura, na której rozegrano sztukę Juliena Greenam jest przestrzenią niewdzięczną, daje niewielkie pole manewru reżyserowi i aktorom. Tutaj jednak nieoczekiwanie odsłoniła swoje walory, które zręcznie wykorzystał reżyser spektaklu, Ryszard Ronczewski. To mroczne, ciasne "pudło sceniczne" okazało się bardzo sugestywnym tłem dramatu o zmierzchu pewnej formacji kulturowej.
Aleksandra Ubertowska, Gazeta Gdańska

To nie historia jest jednak tematem sztuki Greena, lecz - wyabstrahowane z historycznego kontekstu egzystencjonalne perypetie bohaterów. Reżyser spektaklu sensownie ograniczył historyczny koloryt do minimum (umowne kostiumy, surowa scenografia), wydobywając w ten sposób dramaturgię uwikłań międzyludzkich.

Na wyróżnienie zasługuje niewątpliwie Izabela Orkisz w roli Reginy. Powiódł się ryzykowny pomysł obsadzenia w roli Jana Wiczewskiego niemieckiego aktora, André Hübnera Ochodlo. Jego twardy, egzotycznie brzmiący akcent stał się ważnym elementem roli, podkreślającym przekonywująco zagraną, kulturową obcość postaci.
Aleksandra Ubertowska, Gazeta Gdańska

Nie jest to pierwsza realizacja prapremierowa firmowana przez "Atelier". I trzeba po raz kolejny przyznać, że poszukiwania repertuarowe tego teatru są nader interesujące.

Tylko stylowe kostiumy Helgi Kümper osadzają ten dramat w konkretnej epoce. Reszta jest umowna, scena - niemal pusta, wyłączając wielką ramę (okna-lustra?) i krzesło. Bohaterowie przechodzą przez scenę, wiodą na niej rozmowy, klimat tajemnicy i niepokoju narasta i gęstniej.
Anna Jęsiak, Dziennik Bałtycki

MECENAS TEATRU Patronat Sponsor srebrny
orlen logo Sopot logo Srebrny logo
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej

Al. Mamuszki 2
81-718 Sopot
e-mail: teatr-atelier@teatratelier.pl
tel./fax. (058) 550 10 01
Fundacja Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej

NIP 5851467315
KRS000477093
konto bankowe
PL 02 2490 0005 0000 4530 5379 4015


Dane osobowe
Zgłoś błąd na stronie
Mapa strony
Dla mediów


(C) Copyright 2021 Teatr Atelier