Scenariusz i reżyseria - André Hübner-Ochodlo
Projekt sceniczny zawierający fragmenty sztuk:
Friedrich Wolf, "Cyankali",
przekład- Jacek St. Buras
Bertolt Brecht, "Strach i nędza Trzeciej Rzeszy"
(Scena 9: "Niearyjska żona"),
przekład - Andrzej Wirth
Friedrich Schiller, "Intryga i miłość" ,
Przekład - Artur Marya Swinarski
Heiner Müller, "HamletMaszyna", "Kwartet",
Przekład - Jacek St. Buras
Wykorzystano songi Bertolta Brechta, do muzyki Kurta Weilla, Hannsa Eislera, Zbigniewa Kosmalskiego, w nowym przekładzie Jacka St. Burasa
Obsada:
Merteuil- Izabela Gulbierz
Valmont - Ireneusz Rosiński
Komentatorzy : Kamila Platta, Marek Richer
Pianista - Zbigniew Kosmalski
Kostiumy - Anna Molga
Realizacja kostiumów : Alina Dobrowolska, Iwona Ostrowska
Korepetytor muzyczny - Zbigniew Kosmalski
Premiera odbyła się na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie. |
Już na powitanie w foyer Teatru Kameralnego w Sopocie wielobarwne i czarno-białe fragmęty scenografii. Brechtowska "Mowa w obronie pokoju" rozpisana na ścianach (na papierze, materiale) po polsku, po niemiecku. "A jednak nic nie pokona, że jest sprawa beznadziejna wspierać rozsądek w walce z jego wrogami". Anetta Kruszewska, Gazeta Gdańska
Na scenie Teatru Kameralnego w Sopocie miała miejsce - druga w krótkim czasie - premiera Teatru Atelier. Tytuł, jak i podtytuł brzmi zapewne szokująco. Podobnie szokować może samo przedstawienie.
Ewa Moskalówna, Głos Wybrzeża
(...) "Cyankali" to ciekawy pomysł reżyserski i inscenizatorski André Hübnera Ochodlo (...)
(...) Przyciąga uwagę i skupia kompozycja, jej barwa (światło, czerń tła, przeźroczystość kurtyny i srebrzystość sukni, płomienność włosów) - tworzą ciekawy koloryt scenografii. Anetta Kruszewska, Gazeta Gdańska
Widownia Teatru Atelier - to głównie ludzie młodzi, którym konwencja widowisk nasyconych muzyką i piosenką odpowiada i którzy we wszelkich "eksperymentach" i tzw. Nowoczesności teatru Hübnera odnajdują coś sobie bliskiego. "Cyankali", które oglądałam w niedziele, tez zgromadziło głównie młodzieżowa widownię (...) przed kasą stał tłum, a o bilety toczono prawdziwe boje. Anna Jęsiak, Dziennik Bałtycki
Podziwiałam w pewnych momentach nerwy, a także inteligencję i umiejętność panowania nad sobą, które pozwoliły poddać sobie chwilami wrogą i zaszokowana widownię. Przedstawienie zdaje się obiecywać nawiązanie do "Scen z życia małżeńskiego" Bergmana albo też - secesyjne smaczki. Zestawienie tekstów (o którym informuje program) jest niezwykle i w samym zamyśle z pewnością obrazoburcze. Pomyślny tylko - od Schillera do Brechta! Odbiorcy, którzy nie rozpoznają fragmentów tekstów i nie mogą w pełni ocenić rozmiaru szoku estetycznego, jak proponuje nam autor przedstawienia, muszą się poczuć zaniepokojeni lub zgoła dotknięci. André Hübner Ochodlo proponuje nam bowiem, w pełni świadome, poetykę zgrzytów, dysonansów, przeskakiwania tonacji nastrojów.
Tu brawura dla czwórki młodych aktorów: Izabeli Gulbierz, Ireneusza Rosińskiego, Kamili Platty i Marka Richtera. Ta czwórka w "Cyankali. Scenach z życia kobiet" nawiązuje znakomity kontakt z publicznością.
Ewa Moskalówna, Głos Wybrzeża |