Logo Teatru Atelier
Deklaracja dostępności     Wersja dostosowana       
Lato Teatralne Sopot'2010


Sopot 2010

Dwa miesiące intensywnej pracy, mnóstwo wspomnień i emocji, spotkania z najwybitniejszymi...
21. Lato Teatralne w Teatrze Atelier dobiegło końca. Towarzyszyli nam Państwo przez dwa miesiące. Byliście z nami w upalne dni i "deszczowe wtorki". Dodawaliście otuchy i wiary, że to, co robimy, ma sens.
Mamy nadzieję, że w repertuarze tegorocznego Lata nie zabrakło pozycji mądrych, atrakcyjnych i zabawnych. Ten rok był dla nas szczególnie ważny także ze względu na Jubileusz 20-lecia współpracy Jerzego Satanowskiego z Teatrem Atelier. Jerzy Satanowski od wielu lat obdarowuje nas swoim talentem i przyjaźnią.

Lato teatralne rozpoczęliśmy spektaklem "Stachura" z częstochowskiego Teatru im. Adama Mickiewicza. Piosenki kultowego Steda wykonał Piotr Machalica, jeden z najwybitniejszych interpretatorów piosenki literackiej. Widzowie usłyszeli m.in. "Nie brooklyński most", "Tango triste", "Balladę dla Potęgowej" z muzyką Jerzego Satanowskiego i w porywających, nowatorskich aranżacjach Marcina Lamcha.

Aktorzy Teatru Mickiewicza pod czujnym okiem reżysera - André Ochodlo zaprezentowali się jeszcze dwukrotnie (premierowa "Plaża" i "Wilki"), udowadniając tym samym, że artystyczna przyjaźń częstochowsko - sopocka ma się dobrze.
Cykl autorskich spektakli André Ochodlo rozpoczęliśmy od "Plaży", sztuki duńskiego dramaturga Petera Asmussena (współscenarzysta "Przełamując fale" Larsa von Triera).Ten bardzo trudny i wymagający dużego skupienia spektakl został doceniony zarówno przez sopocką publiczność jak i przez krytykę. Tadeusz Skutnik z Dziennika Bałtyckiego napisał, że to "sztuka trudna, najwyższej próby i niezbędna dla właściwej jakości życia", a Magdalena Hajdysz z Gazety Wyborczej podkreśliła, że "aktorzy świetnie poradzili sobie nie tylko z wymagającym reżyserem, ale i ze skomplikowanym, absurdalnym, śmiesznym i tragicznym jednocześnie światem "Plaży".

Drugim spektaklem były "Wilki" Agnieszki Osieckiej, które po roku powróciły do sopockiego teatru. "Wilki" to przeniesiona na scenę przez Osiecką powieść Isaaca Bashevisa Singera- Wrogowie - opowieść o miłości. Opowiada ona historię ocalonych z Holocaustu i wojennej pożogi ludzi, dla których świat już nigdy nie będzie przyjaznym miejscem. Osiecka dopisała do tekstu Singera kilkanaście pieśni, do których porywającą muzykę skomponował Zygmunt Konieczny, a pieśni na nowo zaaranżował - związany z Teatrem Atelier - Adam Żuchowski.

"Szary Anioł" Moritza Rinke'go zakończył blok autorskich spektakli André Ochodlo. Po raz kolejny widzowie mogli podziwiać Joannę Bogacką w roli Marleny Dietrich. Przedstawienie było długo oklaskiwane przez zgromadzoną publiczność, a recenzenci podkreślali, że: Joanna Bogacka JEST Marleną. Piękną i wstrętną, wzruszającą i żałosną, ukrytą za rolami i obnażoną w swej starości, zdystansowaną i chłodną, a jednak głęboko ludzką w bólu".

Integralną i bardzo ważną częścią każdego Lata Teatralnego są Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską. - Celem tych spotkań - jak podkreśla André Ochodlo - jest nie tylko prezentacja kultury żydowskiej, ale także pokazanie tego, w jak różny sposób my ją postrzegamy.
Na program Międzynarodowych Spotkań z Kulturą Żydowską złożyły się koncerty, spektakle, a także bardzo rozbudowany nurt bezpłatnych warsztatów edukacyjnych promujących i przybliżających kulturę żydowską.
Julia Makosz, zaprzyjaźniona z sopockim Teatrem, poprowadziła cieszące się dużą popularnością, Warsztaty Jidyszkajt. Podczas trzydniowych warsztatów uczestnicy mieli okazję poznać podstawy judaizmu oraz żydowskiej tradycji, nauczyć się alfabetu hebrajskiego w odmianie jidysz, zaśpiewać kilka piosenek w tym języku.
Podobnie jak w latach ubiegłych, odbyły się warsztaty tańca prowadzone przez grupę Tephillah, a także warsztaty języka hebrajskiego przygotowane przez Ewę Soroczyńską.
Mieczysław Abramowicz - pisarz, historyk, badacz dziejów teatru żydowskiego wygłosił wykład pt. Początek i koniec teatru jidysz w Gdańsku.
Porywającą muzykę klezmerską zaprezentowały zespoły: Chmielnikers (znakomite połączenie klasycznych elementów muzyki klezmerskiej z wpływami folku, rocka i popu) oraz zespół Vespremer - klezmerzy z Węgier (oryginalne połączenie tradycyjnej muzyki żydowskiej i węgierskich brzmień). Ważnym wydarzeniem okazał się spektakl muzyczny oparty na tekstach nieżyjącego już barda i poety - Jacka Kaczmarskiego pt. "Dzieci Hioba" wyreżyserowany przez aktora Jacka Bończyka. Oprócz Bończyka w spektaklu udział wzięły dwie aktorki: Klementyna Umer i Sylwia Najah. Artystom towarzyszył, dobrze znany sopockiej publiczności zespół Kameleon pod kierownictwem Hadriana Tabęckiego.

Największym wydarzeniem tegorocznych Międzynarodowych Spotkań z Kulturą Żydowską były niewątpliwie dwa koncerty: Moscow' 52 i premierowa Bukowina III - w wykonaniu André Ochodlo.
Na Bukowinę III złożyły się nie wykonywane dotąd utwory księcia żydowskiej ballady - Itzika Mangera, inspirowane twórczością światowej sławy poetki Rosy Ausländer.
Muzykę do spektaklu napisał Jerzy Satanowski, aranżacji dokonał Gerald Preinfalk - austriacki muzyk jazzowy, członek słynnej Klangforum Vienna. André Ochodlo towarzyszył międzynarodowy skład muzyczny: Gerald Preinfalk (saksofon, klarnet), Klemens Bittmann (skrzypce), Christian Bakanic (akordeon), Gregor Hilbe (perkusja) oraz Adam Żuchowski (kontrabas). Tadeusz Skutnik tak pisze o koncercie: (…)Wszystko złożyło się na jakąś niesamowitość tego koncertu. Poczynając od tekstów Mangera, wyważonych, zdystansowanych wobec siebie, przez muzykę, aranżację i wykonanie, po scenografię- wytworzyły niepowtarzalny klimat i dostarczyły rzadko spotykanych przeżyć artystycznych. Publiczność nie chciała się rozstawać z całym ansamblem wykonawczym", a Magdalena Hajdysz z Gazety Wyborczej dodaje: "Bukovina III" to najciekawszy muzycznie koncert tej sceny ostatnich lat. Mocne, a zarazem świeże, jazzujące, czy wręcz popowo-rockowe wykonania nieznanych wierszy żydowskiego poety Itzika Mangera na długo zapadają w serce".
Wielu wrażeń dostarczył koncert Moscow'52 w wykonaniu André Ochodlo i siedmioosobowego międzynarodowego składu muzycznego.
Muzykę do tego fascynującego koncertu napisała krakowska kompozytorka Ewa Kornecka, a pieśni zaaranżował Gerald Preinfalk.
Spektakl oparty był na tekstach m.in. Peters Markish, Itsik Fefer, Isi Charik - żydowskich poetów światowej rangi z Rosji, którzy 12 sierpnia 1952 roku zostali rozstrzelani na rozkaz Stalina w podziemiach moskiewskiej Łubianki.

Drugi tydzień sierpnia rozpoczęliśmy od recitalu niekwestionowanej gwiazdy polskiej piosenki - Hanny Banaszak. "To wokalistka stylowa, mistrzyni nastroju i interpretacji". Artystka wykonała swoje najsłynniejsze piosenki oraz kilka utworów premierowych. Na jej recital złożyły się piosenki do słów: Wojciecha Młynarskiego, Jonasza Kofty, Bułata Okudżawy. Niezwykły klimat wyczarowany przez artystkę potęgowały czułe brzmienia fortepianu, gitary basowej i instrumentów perkusyjnych.

Kameralny Koncert na głos i ręce (prezentowany także w sierpniu) w wykonaniu Janusza Radka zgromadził tłumy jego wielbicieli. Na prośbę publiczności zorganizowaliśmy dodatkowy koncert. Artysta obdarzony głosem o wyjątkowej barwie i skali wykonał swoje największe hity - od niezwykłych interpretacji piosenek z Piwnicy pod Baranami (m.in. słynne Groszki i róże), po autorskie kompozycje, prezentując jednocześnie nowatorski sposób wyrażania emocji scenicznych z dużą dozą humoru.

W repertuarze tegorocznego Lata teatralnego nie mogło zabraknąć akcentu poświęconego Patronce Atelier. Po raz jedenasty wraz z Fundacją Okularnicy zorganizowaliśmy półfinałowe koncerty Konkursu na interpretacje piosenek Agnieszki Osieckiej. Koncerty poprowadziła finalistka z 2001 roku, obdarzona niezwykłym wdziękiem i charyzmą - Magdalena Smalara, a młodym wykonawcom akompaniował zespół Kameleon Band pod kierownictwem Hadriana Tabęckiego. Uczestnicy wykonujący utwory Osieckiej interpretowali je z niezwykłym młodzieńczym wdziękiem, szlifując jednocześnie swe umiejętności pod czujnym okiem Jerzego Satanowskiego.

W komisji oceniającej Konkurs zasiedli warszawscy i trójmiejscy dziennikarze. Jury wyłoniło trzech laureatów, natomiast widzowie, drogą głosowania, wybrali swojego kandydata do Nagrody Publiczności. Pierwszą nagrodę jury przyznało Joannie Kaczmarek dojrzale interpretującej piosenkę, "Kiedy wrócą moje pieśni"; drugą - Justynie Panfilewicz, która bluesowo zaśpiewała "Konie", a trzecią - Agacie Rożankowskiej, wykonującej "Fryzjer z St. Denis". Wszystkie nagrody pieniężne były ufundowane przez Marszałka Województwa Pomorskiego.
Nagrodę Publiczności - grafikę Sopotu podarowaną przez Prezydenta Miasta Sopotu zdobyła Eliza Banasik i tym samym została zaproszona do przyszłorocznej edycji Festiwalu Pamiętajmy o Osieckiej. Nasi długoletni Sponsorzy również docenili to wydarzenie i ufundowali swoje nagrody. Firma DORACO ufundowała nagrodę finansową dla Elizy Banasik; firma ZIAJA - obdarowała wszystkich uczestników zestawami kosmetyków, a ELEKTROCIEPŁOWNIE WYBRZEŻE S.A.- wytwornymi portfelami skórzanymi i eleganckimi piórami. Właśnie ten Konkursu cieszy się wśród naszej publiczności niezwykłym zainteresowaniem, czego dowodem jest fakt, że obejrzało go około 1000 osób, pomimo, że nasza widownia liczy tylko 90 miejsc!

Stałą pozycją, cieszącą się od wielu lat niezwykłym zainteresowaniem, był festiwal Z młodej piersi się wyrwało zorganizowany wspólnie z Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. Podczas kolejnych dni odbyła się prezentacja najzdolniejszych wykonawców młodego pokolenia. Laureaci ogólnopolskich festiwali i przeglądów piosenki mieli niepowtarzalną okazję zaprezentować się naszej publiczności. Gościem Specjalnym a zarazem Gospodarzem koncertu był Andrzej Poniedzielski, który poprowadził kolejne koncerty jak zwykle - ze swadą, wdziękiem i humorem.
Zachęceni sukcesami lat poprzednich, wierząc, że niezwykle ważne i potrzebne jest takie przedsięwzięcie, mogliśmy przedstawić Państwu szlifowane przez Jerzego Satanowskiego diamenty polskiej piosenki - przyszłe gwiazdy estrady. 21. Lato Teatralne zakończyły dwa spektakle muzyczne - "LadyDay" i premierowy "Świat wg Barda" w reżyserii Jerzego Satanowskiego.
Pierwszy z nich to monodram Laniego Robertsona, opowiadający o jednym z ostatnich występów wielkiej, czarnoskórej wokalistki XX wieku - Billie Holiday. Spektakl w wykonaniu Anny Sroki (Anna Sroka nie tylko skupia na sobie uwagę widzów przez cały czas trwania spektaklu, ale także nieustannie generuje emocje) i gwiazdy polskiego jazzu -Włodzimierza Nahornego .
Ostatnią premierą sezonu był "Świat wg Barda"- autorski spektakl Jerzego Satanowskiego. Widzowie usłyszeli ponadczasowe piosenki Brela, Brassensa, Cohena, Wysockiego, Okudżawy, Wołka oraz uwielbianego i bardzo popularnego w Polsce czeskiego barda, Jaromira Nohavicy.
Piosenki bardów genialnie zinterpretowali: Justyna Szafran, Beata Lerach, Magda Piotrowska, Arkadiusz Brykalski, Wojciech Brzeziński, Piotr Machalica i Wojciech Wysocki. Całość łączyła znakomita, nostalgiczna i zabawna konferansjerka - Jana Wołka.
Przyjemne dla ucha i ciekawe aranżacje muzyczne, różnorodne teksty. Idealnie dobrani do utworów wykonawcy i ich świetnie, w najdrobniejszych szczegółach głosowo i aktorsko przygotowane występy na długi czas skojarzyły dla mnie osobę z piosenką - Arkadiusza Brykalskiego z "Moskwą - Odessą" Włodzimierza Wysockiego; Magdalenę Piotrowską z "Następnym" Jacquesa Brela; Justynę Szafran z "Wańką Morozowem" Bułata Okudżawy i "W czarnej urnie" Stanisława Staszewskiego. Wykonawcą rewelacyjnie zinterpretowanego kabaretowego "Chomika" na zawsze zostanie dla mnie Wojciech Wysocki, a rewelacyjnego głosu Beaty Lerach mogłabym słuchać chyba w każdym repertuarze. Specjalnego wyróżnienia nie wymagają też, stanowiące wartość samą w sobie głębokie, pewne, znakomicie zaśpiewane wykonania Piotra Machalicy.(Magdalena Hajdysz, Gazeta Wyborcza Trójmiasto)

Lato Teatralne dobiegło końca, a my odpychając myśli o jesiennej melancholii, planujemy repertuar na następny rok.
A zatem raz jeszcze napiszemy:
Drodzy nasi Sponsorzy, drodzy Przyjaciele i Widzowie. Z całego serca dziękujemy Wam za wsparcie, wierność i sympatię. Wasza wiara i autentyczna potrzeba niezwykłych artystycznych przeżyć w naszych skromnych murach wciąż dodaje nam skrzydeł.
Do zobaczenia za rok.
MECENAS TEATRU Patronat Sponsor srebrny
orlen logo Sopot logo Srebrny logo
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej

Al. Mamuszki 2
81-718 Sopot
e-mail: teatr-atelier@teatratelier.pl
tel./fax. (058) 550 10 01
Fundacja Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej

NIP 5851467315
KRS000477093
konto bankowe
PL 02 2490 0005 0000 4530 5379 4015


Dane osobowe
Zgłoś błąd na stronie
Mapa strony
Dla mediów


(C) Copyright 2021 Teatr Atelier