logo
    
Lato Teatralne Sopot'2009


Lato Teatralne 2009 rozpoczęło się w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej jak zawsze- już w 2008 roku, kiedy to przyszedł czas przygotowań do kolejnego sezonu. Mało brakowało, a umknąłby nam fakt, że to już 20 lat istnienia sceny na sopockiej plaży! Teatr Atelier jest więc już dorosły, ale nadal młody, pełen zapału i pasji. Najlepszym potwierdzeniem bezkonkurencyjności naszego wizerunku była rekordowa frekwencja: w tym roku odwiedziło ponad 10 000 widzów, w tym Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską- ok. 6 000 osób. W jubileuszowym roku chcieliśmy zatem podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do stworzenia i ugruntowania marki, jaką stało się to miejsce zarówno sponsorom tym wiernym od lat jak i tym, którzy po raz pierwszy zaufali naszym artystycznym działaniom jak i twórcom artystycznej wizji tego miejsca. Zaczęliśmy, więc od naszej patronki, po czternastu latach na nowo odczytując jej "Wilki" na podstawie powieści "Wrogowie- opowieść o miłości" I.B. Singera, które napisała specjalnie dla tej sceny. Wraz ze znakomitym zespołem Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie reżyser André Ochodlo stworzył "przedstawienie, które wytrąca widza ze spokoju" i "wywala intensywne emocje, jednocześnie umiejętnie unikając patosu i banału". Choć fabuła oparta jest na historii powojennych losów czwórki bohaterów, a dla naszego teatru wybitnie istotną kwestią pielęgnacja i zapoznanie widzów z bogactwem kultury żydowskiej, "całość utrzymana jest w klimacie głębokiej zadumy nad ważnymi sprawami tego świata. Reżyser punkt ciężkości położył nie na rozrachunku z historią, lecz na wyrazistych, pełnokrwistych postaciach, reprezentujących konsekwentnie poprowadzone typy społeczno- osobowościowe"- udało nam się więc dotknąć spraw uniwersalnych. Wraz z songami Osieckiej do muzyki Zygmunta Koniecznego w świetnych aranżacjach Adama Żuchowskiego- wszystko złożyło się na spektakl, który "należy obejrzeć i długo oklaskiwać". Kolejnym spotkaniem z doskonałym dramatem był "Szary Anioł" Moritza Rinkego w reżyserii André Ochodlo z wybitną kreacją Joanny Bogackiej- aktorki, bez której wieloletniej pracy Teatr Atelier nie byłby tym samym miejscem. Bogacka bezbłędnie wcieliła się w postać Marleny Dietrich w opowieści o ostatnich dniach jej życia. Dzielnie sekundował jej Bartosz Kopeć w niemej, acz niezwykle wymagającej roli Konstantina. "Obsypana nagrodami, wybitna" rola Bogackiej bez wątpienia wróci jeszcze na naszą scenę.
Wielbicieli światowej dramaturgii postanowiliśmy zachęcić do poznania nieodkrytych zakątków kultury żydowskiej, pomiędzy dwa powyższe spektakle wplatając tydzień Międzynarodowych Spotkań z Kulturą Żydowską. W 80. rocznicę urodzin Anny Frank zadedykowaliśmy je właśnie Jej. Rozpoczęliśmy edukacyjnie- warsztatami języka hebrajskiego prowadzonymi przez Ewę Soroczyńską z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Gdańsku i cyklem warsztatów "Jidiszkajt" trójki wybitnych judaistów z Krakowa (Ula i Julia Makosz, Przemek Piekarski). Zainteresowani mogli również wziąć udział w nauce tańca izraelskiego grupy Tepillah. Chcieliśmy więc wystartować niezobowiązująco, ale szczelnie wypełnione "uczniami" ( w wieku od kilku do kilkudziesięciu lat!) sale, taras Klubu Atelier i foyer teatru utwierdziły nas w przekonaniu, że mieszkańcy Trójmiasta i odwiedzający nas turyści łakną wiedzy o kulturze Żydów. Pragną także kontaktu z wysokiej jakości poezją, którą zaprezentowaliśmy w spektaklu muzycznym "Malkele".
Koncert poświęcony wybitnemu poecie tworzącemu z jidysz, Icykowi Mangerowi, stał się "ciekawą i obowiązkową dla widzów propozycją w letnim repertuarze. Malkele oznacza królową i jest to niewątpliwie królowa wśród dotychczasowych koncertów w Atelier". Muzykę do programu napisali wybitni kompozytorzy, m.in. Ewa Kornecka i Marek Czerniewicz, zaś jej wykonaniem zajęli się doskonali trójmiejscy muzycy z Adamem Żuchowskim na czele, którzy "zaskoczyli oryginalnymi kompozycjami, wszechstronnie wykorzystując instrumenty, a swoimi transowymi jazzowymi rytmami przenieśli nas wprost do świata, o którym śpiewa Ochodlo. Muzyka niesie to przedstawienie." Głosu Ochodlo zaś "przez 80 minut koncertu po prostu chce się słuchać". "Wykonania Ochodlo były pełne pasji, pozwolił dźwiękom i słowom przepływać przez swoje ciało(...) nie odgrywał on słów z poezji Mangera- on się nimi stawał. (...)Powiedziałbym, że ze wszystkich recitali pieśni żydowskich w Atelier Malkele ceniłbym sobie najbardziej".
Kolejnymi wydarzeniami w ramach MSzKŻ były dwa koncerty: zespołu Kohelet 3 z Austrii i pieśni sefardyjskich Urszuli Makosz z zespołem. Austriacy zachwycili słuchaczy bogactwem stylów muzycznych, mających korzenie w Europie Wschodniej i Południowo Wschodniej. Usłyszeliśmy utwory słowiańskie, jidysz, Roma, muzykę z Gruzji, Grecji czy Macedonii. Tak jak zapowiedzieli artyści- koncert był prawdziwą bałkańsko- cygańsko- klezmerską burzą. Urszula Makosz dała się z kolei poznać jako niezwykle wrażliwa interpretatorka zarówno lirycznych, jak i żwawych melodii. W jej wykonaniach widać jednak, że posługuje się nie tylko emocjami- dużą rolę odgrywa jej świadomość i wykształcenie, wszakże jest wybitną znawczynią kultury i historii Żydów! Nie mniej erudycyjne, ale podane w przystępnej dla słuchaczy formie, było seminarium doktora Armina Eidherra z Austrii poświęcone językowi jidysz i zagadnieniom kultury żydowskiej, które przez cztery dni cieszyło się niesłabnącym zainteresowaniem ze strony publiczności. W stronę muzyki i liryki poniosły nas natomiast dwa dobrze znane w Polsce i na świecie koncerty André Ochodlo z towarzyszącymi mu doskonałymi zespołami: jazzowo- klezmerskie "Mayne Teg" poświęcone pamięci modernistycznych poetów z Galicji i "Shalom Special"- koncert najpiękniejszych pieśni żydowskich z towarzyszeniem wyjątkowo dużego, bo aż dwunastoosobowego zespołu muzycznego, w dwunastą rocznicę powstania tego programu.
Jednak prawdziwym wydarzeniem była premiera koncertu pod tytułem "Pod ruinami Polski". W przeddzień 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej André Ochodlo i zespół Max Klezmer Band przedstawili w sali koncertowej BART wyjątkowy program, będący "zarazem pieśnią żałobną dla milionów Żydów i Polaków, którzy stracili życie w czasie wojny, ale także pieśnią nadziei i wiary w potęgę poetyckiego słowa zdolnego przetrwać najgorszy czas". Muzyka Ewy Korneckiej, Zygmunta Koniecznego i Marka Czerniewicza dodatkowo wzmocniły piękno i potęgę wierszy, przetłumaczonych przez Piotra Millatiego i przeczytanych w czasie koncertu przez Krzysztofa Gordona. Choć w zakończeniu tegorocznych Międzynarodowych Spotkań z Kulturą Żydowską dominowała nuta smutku i zadumy, nie przyćmiła ona wielkiej radości i satysfakcji z zainteresowania naszymi coraz większymi Spotkaniami i rekordowej frekwencji w czasie ich trwania.
Drugą połową sierpnia zawładnęła w naszym teatrze Agnieszka Osiecka. Po raz dziesiąty wraz z Fundacją Okularnicy zorganizowaliśmy w Atelier półfinałowe koncerty konkursu na interpretację Jej piosenek "Pamiętajmy o Osieckiej". Koncerty z oprawą muzyczną zespołu Kameleon Septet poprowadziła Magda Smalara, a przygotowaniem uczestników do występów zajął się Jerzy Satanowski. Nagrodę publiczności otrzymała "urocza Alicja Kalinowska, która była bliska zdobycia trzeciej nagrody", którą ostatecznie zdobył Mateusz Rusin. Laureatką drugiej nagrody została "dynamiczna, ale potrafiąca zachwycić liryzmem" Magdalena Lepiarczyk, zaś grand prix przypadło osiemnastoletniej Aleksandrze Kłos- "młodziutkiej, zaskakującej dojrzałym kunsztem piosenkarskim i estradową siłą wyrazu". W tegorocznej edycji konkursu "zdumiewał wyjątkowo wysoki poziom" i "przesunięcie punktu ciężkości w kierunku pięknego śpiewu. W takim klimacie piosenki Agnieszki zakwitają najpiękniej".
Kolejny tydzień Lata teatralnego upłynął pod znakiem poezji nie tylko Osieckiej, ale także Wojciecha Młynarskiego, Jacka Kaczmarskiego, Bertolda Brechta czy Kurta Waila. "Anty- Szanty" w reżyserii Jerzego Satanowskiego, hit ubiegłego sezonu, powróciły na naszą scenę, by ponownie zachwycić publiczność popisami wokalnymi i aktorskimi Justyny Szafran, Anny Sroki, Natalii Sikory, Magdy Piotrowskiej i Pawła Tucholskiego. Młodzi wykonawcy mieli niezwykłą szansę zaprezentowania swoich zdolności w prowadzonych z niezwykłym humorem przez Andrzeja Poniedzielskiego koncertach "Z młodej piersi się wyrwało..." organizowanych z pomocą Marszałka Województwa Pomorskiego. Talenty, wybrane przez nieocenionego Jerzego Satanowskiego, z pewnością niedługo będą święcić triumfy na polskich i zagranicznych estradach. Joanna Kaczmarek, Agnieszka Konarska, Aleksandra Kwiatkowska, Aleksandra Stec, Filip Małek, Jakub Blokesz- warto zapamiętać te nazwiska! Istnieje duże prawdopodobieństwo, że staną się nazwiskami formatu Stanisławy Celińskiej czy Mirka Czyżykiewicza, których recitale były kolejnymi punktami programu Lata Teatralnego.
Czyżykiewicz porwał publiczność wykonaniami utworów z płyty "Ave" i kilku nowych kompozycji oscylujących wokół tematów egzystencjalnych. Celińska natomiast urzekła w programie "Domofon, czyli śpiewniczek domowy Stanisławy C." całą paletą emocji. Było i serio, i z przymrużeniem oka, a teksty Osieckiej, Okudżawy, Brechta, Kofty, Gałczyńskiego krążyły wokół tematu kobiecej codzienności, zabierając słuchaczy w intymny świat "czarującej uśmiechem i urzekającej ciepłym, mocnym głosem Celińskiej". Recitalowo zakończyliśmy także sezon w teatrze na plaży- a konkretnie zrobiła to Lena Piękniewska, prężnie działająca młoda artystka, widzom Atelier znana z półfinałów "Pamiętajmy o Osieckiej". Ta "mistrzyni nastroju, powściągliwości i szacunku dla dźwięku, potrafiąca zaczarować nawet bardzo wymagającą publiczność" wykonała piosenki z tekstami Agnieszki Osieckiej, Grzegorza Ciechowskiego, a także kilka kompozycji autorskich. Zainteresowanie widzów letnimi propozycjami, których frekwencja często przekraczała nasze oczekiwania, każe nam kontynuować ten program- co roku wzbogacając i rozszerzając jego atrakcyjność. Dzięki coraz wyższej poprzeczce, którą sobie stawiamy, stajemy się bardziej profesjonalni artystycznie i organizacyjnie, wpływa to także pozytywnie na wizerunek naszego teatru, a tym samym na wizerunek propozycji kulturalnej Sopotu. Wielką rolę odgrywły media- prasa, radio i telewizja- dzięki którym udało nam się rozpropagować idee naszego teatru i dotrzeć do szerokiego grona odbiorów, nie tylko lokalnych, ale z całego kraju i z zagranicy. Intensywna prezentacja niezmiernie bogatego programu artystycznego na sopockiej plaży spowodowała, że Teatr Atelier w wyjątkowy sposób wpisywał się w krajobraz magicznego kurortu położonego między Gdańskiem a Gdynią. Poza sezonem letnim nasz Teatr jest ambasadorem Miasta Sopotu, a także województwa Pomorskiego, gdyż reprezentuje miasto i województwo na licznych prestiżowych imprezach artystycznych w Polsce i na świecie.

Dwadzieścia lat minęło, a my już zapraszamy Państwa na dwudzieste pierwsze lato spędzone z Teatrem Atelier. Dwie dekady naszego spotkania z Państwem dobrze podsumowują zaś słowa dyrektora i twórcy teatru, André Ochodlo: "Jesteśmy dumni, że udało nam się przetrwać tyle lat ciężkiej walki. Mamy uśmiech na twarzy, bo wiemy, że w tym roku znowu nam się udało. A wszystko robimy w duchu naszej patronki Agnieszki Osieckiej. Minęło dwadzieścia lat i nie było w naszym repertuarze niczego, czego bym się wstydził. (...) Twierdzę, że wszystko, co robimy w tym miejscu, robimy z pasą i to jest podstawa dobrej komunikacji z widzem". Kolejne owoce tej pasji pojawią się już w 2010 roku. Zapraszamy!
MECENAS TEATRU Patronat Sponsor srebrny
Lotos logo Sopot logo Srebrny logo
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej

Al. Mamuszki 2
81-718 Sopot
e-mail: teatr-atelier@teatratelier.pl
tel./fax. (058) 550 10 01
Fundacja Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej

NIP 5851467315
KRS000477093
konto bankowe
PL 02 2490 0005 0000 4530 5379 4015


Dane osobowe
Zgłoś błąd na stronie
Mapa strony
Dla mediów


(C) Copyright 2019 Teatr Atelier