Logo Teatru Atelier
Deklaracja dostępności     Wersja dostosowana       
Lato Teatralne Sopot'2004


W tym roku Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej obchodził okrągłą rocznicę - 15 lat istnienia. Tegoroczny sezon przebiegał pod znakiem gorąco przyjmowanych przez publiczność spektakli muzycznych i teatralnych, licznych w tym roku imprez towarzyszących, a także kilku długo oczekiwanych wznowień uznanych spektakli z poprzednich Lat Teatralnych.
15. rocznicę istnienia Atelier dyrektor teatru, Andre Hübner - Ochodlo uczcił powracając w repertuarze do swojego ulubionego autora - Samuela Becketta. "Happy Days" to nie tylko powrót do Becketta, ale przede wszystkim wielki "comeback" na polskie sceny Bogusławy Schubert, aktorki, która przez wiele lat przebywała i występowała we Francji. Ochodlo jak zwykle dobrze wiedział, kogo bierze pod swoje skrzydła - graną przez Schubert rolę Winnie krytycy określali mianem "rewelacyjnego pokazu aktorstwa" czy po prostu "genialnej". Zwracali także uwagę na innowacyjność reżyserską Ochodlo (np. wprowadzenie do spektaklu granej na kontrabasie muzyki, zastępującej żywą postać).
Podczas gdy opinie krytyków były jednoznacznie pochlebne, publiczność podzieliła się na zwolenników i przeciwników spektaklu. Trwająca dwie godziny sztuka - monolog bohaterki na temat potrzeby zaistnienia w pełni człowieczeństwa, samotności w obliczu przemijania - wymagał bowiem od widza dyscypliny i ogromnego skupienia. Tradycyjnie zatem premiera Teatru Atelier sprowokowała do dyskusji i wzbudziła całą gamę skrajnych emocji - jak to bywa w przypadku sztuki prawdziwej i autentycznej.
Bywalcy Atelier doczekali się w tym roku wznowienia dwóch tytułów - "Szarego Anioła" z wybitną rolą Joanny Bogackiej oraz "Komunikacji świń", spektakl który swoją premierę miał w ubiegłym roku. "Szary Anioł" – to opowieść o ostatnich latach życia Marleny Dietrich. Wznowienie sztuki wiązało się również z innym powrotem - w rolę Konstantyna wcielił się Marek Richter, współtwórca Atelier i wieloletni aktor tej sceny, powracając w ten sposób po kilku latach przerwy na deski teatru.
Lato Teatralne 2004 stało niewątpliwie po znakiem dobrej muzyki. Sezon rozpoczął się mocnym akcentem w postaci koncertu tang argentyńskich słynnego Astora Piazzolli w wykonaniu krakowskiego Trio Revirado. Zaraz potem dwa niezwykłe koncerty - "Piaf" oraz "Łagodna" - zaśpiewała zawsze gorąco przyjmowana w Trójmieście Justyna Szafran, artystka zaliczana do czołówki polskich aktorek śpiewających.
Niekwestionowanym hitem tego roku stał się niewątpliwie recital najpiękniejszych pieśni żydowskich "Shalom". Uwspółcześnione, wzbogacone o nowe style muzyczne aranżacje Marka Czerniewicza, a przede wszystkim towarzyszący Ochodlo zespół klezmerów z Bratysławy, Pressburger Klezmer Band, ożywiły znane pieśni i nadały im zupełnie nowy, dynamiczny, nowatorski wymiar. Zespół młodych słowackich muzyków zagrał także w Atelier jeden autorski koncert, a w Atelier można było nabyć nagraną w Bratysławie płyty "Shalom".
Ważnym wydarzeniem była także światowa premiera nowego recitalu Andre Ochodlo, "Hey, Klezmorim!" z pieśniami popularnego twórcy pieśni jidysz, Mordechaja Gebirtiga w aranżacjach Marka Czerniewicza, pod kierownictwem muzycznym kontrabasisty Adama Żuchowskiego. I tu ponownie zaprocentowała współpraca z muzykami z zagranicy - The Minsk Prospectors, zespół niezwykle utalentowanych i zdyscyplinowanych artystów z Mińska towarzyszył Ochodlo na scenie Teatru Atelier, odbieranym ze spontanicznym i gorącym aplauzem ze strony publiczności.
Z tradycyjnie ciepłym przyjęciem spotkała się propozycja od lat związanego z Teatrem Atelier Jerzego Satanowskiego. "Ulica Szarlatanów" to druga po "Stachurze. List do pozostałych" propozycja stworzonej przez Satanowskiego warszawskiej sceny - Białej Lokomotywy. Tym razem rzecz dotyczyła Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Jego wiersze wybrzmiały w piosenkach z muzyką autorstwa wybitnych polskich kompozytorów, m.in. Marka Grechuty, Grzegorza Turnaua, Jana Kantego Pawluśkiewicza, w wykonaniach utalentowanych, starannie dobranych przez Satanowskiego artystów młodego pokolenia.
Raz melancholijna, raz pogodna atmosfera spektaklu, sceniczna swoboda wykonawców, wartko tocząca się sceniczna historia (narracja w charyzmatycznym wydaniu Mirosława Czyżykiewicza) sprawiły, że widzowie tłumnie odwiedzali każdy ze spektakli, a na forum internetowych można było znaleźć takie opinie: "Jestem zachwycony! To trzeba zobaczyć i posłuchać - rewelacja lata".
Jak co roku wielkim zainteresowaniem cieszył się siódmy już festiwal "Pamiętajmy o Osieckiej", ze swadą prowadzony przez Magdę Umer, profesjonalnie przygotowany przez Jerzego Satanowskiego, kierownika artystycznego festiwalu. Po raz kolejny konkurs przyciągnął rzeszę utalentowanych młodych miłośników talentu Agnieszki Osieckiej. Za to na gali z okazji 15. urodzin teatru widzowie mogli za to podziwiać laureatów poprzednich edycji festiwalu, dla których ta impreza była początkiem kariery - m.in. Magdalenę Kumorek, Margitę Ślizowską, Iwonę Loranc, Joannę Liszowską, które teraz święcą triumfy na polskich scenach jako aktorki i piosenkarki.
Nie można nie wspomnieć o imprezach towarzyszących 11. Latu Teatralnemu - pokazie impresji filmowej na temat Wenecji, "Las Venice" w reżyserii i wg pomysłu prof. Andrzeja Wirtha, wystawie wybitnego węgierskiego malarza, Laszlo Egyeda czy zorganizowanej we współpracy z Wydawnictwem Czarne Andrzeja Stasiuka promocji książek nominowanego do nagrody NIKE Daniela Odiji.
Wygląda na to, że Teatr Atelier już na stałe poszerzył swój repertuar o takie właśnie dodatkowe i okraszające go akcje kulturalne, wzbogacające program imprez i przyciągający do Atelier ludzi o niekiedy innych niż wyłącznie teatralne zainteresowaniach.
Sezon w Teatrze Atelier zakończyły dwa koncerty recitalu pieśni żydowskich "My Blue". Były to próby generalne przed występem Andre Ochodlo na koncercie z okazji Dni Polskich w Paryżu. Koncert został entuzjastycznie przyjęty przez liczącą ponad 700 osób publiczność, a telewizja francuska przeprowadziła z André Ochodlo wywiad oraz zarejestrowała i pokazała obszerne fragmenty koncertu.
Tak zakończył się sezon w Sopocie i tradycyjnie rozpoczął wyjazdowy żywot Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej. Teraz Andre Ochodlo zaczyna swoją tradycyjną wędrówkę - w planach są recitale we Francji, Niemczech, Włoszech.
MECENAS TEATRU Patronat Sponsor srebrny
orlen logo Sopot logo Srebrny logo
Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej

Al. Mamuszki 2
81-718 Sopot
e-mail: teatr-atelier@teatratelier.pl
tel./fax. (058) 550 10 01
Fundacja Teatru Atelier im. Agnieszki Osieckiej

NIP 5851467315
KRS000477093
konto bankowe
PL 02 2490 0005 0000 4530 5379 4015


Dane osobowe
Zgłoś błąd na stronie
Mapa strony
Dla mediów


(C) Copyright 2021 Teatr Atelier